Sustainable Luxury by Amina

11 svenska företag med hållbarhetstanke

Publicerad 2016-12-19 10:06:00 i Sustainability,

Sverige ligger helt klart i framkant när det gäller hållbart mode, det är tydligt efter en enkel googling (ex. här och här). Men vet du vilka företag som har tydliga mål i sitt hållbarhetsarbete? Om inte så kan du luta dig tillbaka och scrolla nedåt, här kommer 11 tips på svenska företag med hållbarhetstanke. Men! Glöm inte att det ändå är vi som konsumenter som har den största makten (och ansvaret); vad väljer vi att köpa?  
 
 
My favorite pair of jeans - black ones from Nudie. A gift from my friend Cecilia actually. She didn't want them and had heard me talking about that I needed a new pair of black jeans. So she gave them to me. THANKS again!
 
 
1. Nudie
Gör jeans av 100% ekologisk bomull i en transparent och ansvarstagande produktionskedja. Erbjuder gratis reparation, säljer second hand och återvinner helt utslitna produkter. Helt klart ett bra jeansval!
 
Fantastiskt företag som tillverkar strumpbyxor av återanvänt nylon. Deras fabriker är zero-waste, solcellsdrivna och renar allt vatten som används vid färgningsprocesserna. Hur bra? Jag kommer hädanefter alltid satsa på Swedish Stockings när det kommer till strumpbyxor!
 
3. Bukvy
Bukvy hittade jag på Instagram. Deras vision var att skapa en väska med oändliga möjligheter, och jag måste bara säga; wow, så de har lyckats! Titta på det här: 
Väskan kan alltså användas som ryggsäck, laptop-väska, tote, axelremsväska och clutch. Dessutom gjord i Spanien med kalvskinn och getmocka. Ni hittar dem här.
 
Min favorit när det kommer till basplagg i hög kvalitet. Jag har använt mina tunna långärmade tröjor från Filippa tills det på riktigt gick hål i dem, och då använde jag dem lite till under andra tröjor innan de fick gå i återvinningslådan. Filippa har tydliga årsrapporter om hållbarhet och jobbar ständigt med det.
 
Har tidigare nämnt detta företag i bloggen - nej, jag är inte sponsrad, jag bara tycker om dem. Det här är hållbar lyx för mig. Så fina produkter som är noga utvalda. 
 
6. Dagmar
Har tydliga regler kring arbetsförhållanden och jobbar med miljöfrågor. Ex. använder de Mulesingfri merinoull. Finns dock fortfarande en del polyester, viskos och materialmix. Men de är på väg.
 
7. Sofia Agardtson
 
Bilder från Sofias hemsida
 
 
Sofia hittade jag precis som tjejerna på Bukvy på Instagram. Hon fokuserar på det handgjorda och tillverkar även varor på beställning. Det är ett väldigt bra sätt för att undvika massproduktion och överkonsumtion. Textil och (naturgarvat svenskt) läder. Min favorit är... nä, vad svårt, jag kan inte välja bara en favorit. Men allt som går att göra personligt med egen initial är alltid roligt, till sig själv och som present.
 
8. H&M
Jag vet, H&M är inte världsbäst. Inte alls. Här gäller stort egenansvar (titta på materiallappen!). Men: H&M är ett gigantiskt företag och de har en plan för sitt hållbarhetsarbete. Det är lätt att hitta information om vad de gör och vad de aspirerar på att göra. De har en Concious Collection och det har de haft länge. Vi måste bara välja att handla från den. 
 
9. Acne Studios
Målet för Acne Studios är att producera så ansvarsfullt som möjligt. De samarbetar med Fair Wear Foundation (liksom Filippa K) för att se till så att all produktion är så säker som möjligt. Men som alltid, läs materiallappen. Om du vill läsa deras rapport finns den här
 
10. By Frida EM
Frida är en stjärna jag, liksom Bukvy-tjejerna och Sofia Agardtson hittat på Instagram. Hon använder cykelslang för att göra de mest fantastiska kreationer.
 
 
* * *
Har du barn eller ska du bli förälder? Det elfte och sista tipset är till dig:
 
11. Mini Rodini
Jag längtar så tills jag får en liten som jag kan klä i det bästa, ex. i nånting från Mini Rodini. Så bra! 
 
Fanns din favorit med i listan? Om inte, kolla om du kan hitta en CSR-rapport från dem, eller fråga dem om deras vision om hållbart mode. Om du inte orkar det så kan du i alla fall alltid... (ni vet) kolla materiallappen! 
 
Kom ihåg! Vi gör hållbart mode roligt, enkelt och lyxigt.
Kram Amina
 
// For full translation to any language, use the google translate function in the sidebar (only viewable on computer) --->
 
This post highlights 11 Swedish companies with a clear vision about sustainability. Me LOVE!
 

Kommentarer

Postat av: ajlimullersandvik.blogg.se

Publicerad 2016-12-19 15:52:45

filippa K är typ de enda märkeskläder jag köper, så nu känns det lite bra :D

Svar: :) bra val! De har ju så himla mycket fint och klassikt, men även där får man titta i materiallappen om man vill vara extra duktig :) Visst är de duktiga med plan för hållbarhet men de är inte perfekta (än). God jul på dig! Nu är det inte många dagar kvar!
Biography

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-12-25 21:50:36

I love Swedish stockings!

Svar: :) Me too!!!
Biography

Postat av: Mariana

Publicerad 2017-02-18 22:01:31

intressant blogg :)
har du sett filmen the true cost ?

Svar: Tack! Nej det har jag inte, ska googla direkt :) kul att lära sig mer - tack för tips!
Biography

Postat av: Mariana

Publicerad 2017-02-28 11:08:04

den finns på netflix också ifall du inte hittat den :)

Svar: 👌🏼
Biography

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Biography

Amina is a doctor who doesn’t want to spend all of her life in scrubs. Living in Milano for one autumn sparked her inner love of fashion – in an updated version. Starting as a lifestyle blogger, she changed focus to sustainable fashion, something she wants to make fun, easy and luxurious for everyone, everywhere, anytime. Remember, modern women don't choose between sustainability and luxury, we take them both.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela