Sustainable Luxury by Amina

Små hållbara, modemedvetna steg mot FN's mål

Publicerad 2016-12-08 10:31:34 i Sustainability,

Me, Zürich lake and the rays of sun
 
Mitt mål med den här bloggen är att öppna fler ögon för att det allra finaste modet är hållbart, ett mode man stolt kan bära. Men jag vill inte att det ska kännas otillgängligt, krångligt, svårt eller tråkigt. Därför har jag kanske nu till en början fokuserat på små detaljer inom det hållbara, ex. att man ska titta på materiallappen, att man kan välja 100% polyester istället för ett plagg med flera olika plastmaterial, att man kan lämna sina gamla kläder i H&M's återvinningsboxar. Enkla saker vi alla lätt kan göra.
 
Men samtidigt som vi alla drar vårt lilla strå till stacken måste vi påminna oss om varför vi gör det och vilka de stora målen är. De mål vi jobbar med, inte individuellt, inte i grupp, inte nationellt utan allihop i hela världen.
 
Jag har spenderat morgonen med att lusläsa JohannaNs blogg. Har förstås inte hunnit igenom alla inlägg (än!) men jag måste få tipsa om hennes samarbete med Fair Action där hon i tre delar tagit upp tre av FN's globala mål för hållbar utveckling - en fortsättning på och uppdatering av Milleniemålen:
 
Del 1: Är du feminist? Bra, då är hållbart mode en grej för dig!
Del 2: Vill du ha betalt när du jobbar? Bra, då är hållbart mode för dig!
Del 3: Använder du kläder? Bra, då är hållbart mode för dig!
 
 
Tänk att från det lilla, det du och jag kan göra när vi går och shoppar,
kan man också nå det riktigt stora: FN's globala mål.
 
 
 Video clip about the Global Goals
 
P.S. Mycket intressant läsning finns på Fair Actions hemsida (klick!), ex. att många av våra stora svenska företag (H&M, Indiska, Venue Retail Group (Accent, NK Skor & Accessoarer och Rizzo) och Åhléns) inte bidrar till en säker arbetsmiljö för de som producerar deras läderväskor. Läs om det här
 
 
 
// Small sustainable, fashion consious steps towards the UN's goals
 
My goal with this blog is to open eyes to that the most beautiful fashion is sustainable. But I don't want it to come off as ungraspable, fuzzy, difficult or boring. Maybe that's why I've eased in to it talking about small details within the sustainable, e.g. that you should look at the material tag, that you can choose to buy 100% polyester instead of a mix of many plastic materials, that you can drop off your old clothes for recycling at H&M... Easy things we all can do.
 
But at the same time that we all are making our own small contribution towards sustainability, we must also remember why we are doing so, what the big goals are. The goals we work on, not individually, not in a group, not nationwide but worldwide. Read about the Global Goals in English here

Kommentarer

Postat av: Annika

Publicerad 2016-12-08 20:47:39

Mycket bra att du och JohannaN finns och får oss andra att tänka lite mer medvetet. Gillar verkligen din blogg. Kram Annika

Svar: :) Vilken hjärtevärmande kommentar. Tack! Jag är inte alls i närheten av Johannas fantastiska kunskap, men jag tänker att det är bara att lära sig och försöka sitt bästa :) Tack igen, stor kram till dig!
Amina Paracha

Postat av: ajlimullersandvik.blogg.se

Publicerad 2016-12-09 07:23:54

perfekt, verkligen! Jag handlar inte hållbart direkt... köper dyrt och mycket, haha >.<

Svar: Haha, sötis då... Men du kan i alla fall tänka att du köper bra kvalitet då? Och så bara försöka att dra ner lite på mängden :) hihi... <3 Himla kul att shoppa förstås, och extra kul när det är lite dyrare tycker jag. Men det gör lite ont i plånboken haha!
Amina Paracha

Postat av: Christine's Stories - Cape Town Edition

Publicerad 2016-12-09 11:56:39

Bra inlägg! Vi behöver alla tänka över vårt konsumerande. Svenskar konsumerar dessutom överdrivet mycket. Vi är bortskämda och giriga efter materiella saker.. tyvärr!

Svar: Tack :) uppskattar att höra din åsikt. Det gör vi sannerligen. Tror du svenskar är värre än andra? Har inte funderat över det. Tänker att det är typ lika dåligt överallt.
Amina Paracha

Postat av: Sandra

Publicerad 2016-12-09 18:45:16

Alla steg är ju bra steg! Mycket bra grej det här med att lämna sina gamla kläder i H&M's återvinningsboxar! Och mycket bra att titta närmre på materialen! Klickade in på slow fashion också, en mycket bra blogg!

Svar: Ja absolut är det så. Jag tänker att det ska ju inte behöva vara krångligt att tänka hållbart. Det är mitt mål att visa det för folket :) ja visst är hon kunnig. Så blir jag nog inte på väldigt länge, om ens någonsin, men jag är jag och hoppas jag kan inspirera på mitt sätt :)
Amina Paracha

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Biography

Amina is a doctor who doesn’t want to spend all of her life in scrubs. Living in Milano for one autumn sparked her inner love of fashion – in an updated version. Starting as a lifestyle blogger, she changed focus to sustainable fashion, something she wants to make fun, easy and luxurious for everyone, everywhere, anytime. Remember, modern women don't choose between sustainability and luxury, we take them both.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela