Sustainable Luxury by Amina

Genomtänkt och hållbart höstchic

Publicerad 2016-11-24 17:06:00 i Timelapse,

 
 
 
Det blir kallare och kallare och den här kappan har jag sparat ända tills nu. Jag hoppas verkligen inte att det blir så himla mycket kallare nu för då har jag ingenting att ta till. Ni vet ju att jag är mycket för hållbarhet - så det här outfitinlägget tänkte jag också bjuda på lite kommentarer kring min outfit:
 
1. Kappan (Burberry): kappan är en klassisk höst/vinterkappa i en klassisk kamelfärg. Som jag skrev i förrgår: klassiska färger är alltid ett bra kort att spela på i hållbarhetstänk. Dessutom är det en kappa av god kvalitet - som jag tidigare sagt i bloggen så står jag för att jag tycker att Burberry gör några av de bästa ytterkläderna.
 
Material: 80% ull, 20% kashmir - bra material i kombo!
 
2. Byxorna (Tiger of Sweden): byxorna är också klassiska, det är helt enkelt ett par svarta kostymbyxor. Jag har ett par likadana i mörkblått - de perfekta byxorna! Extra fint att para ihop bootcutbyxor till sneakers tycker jag. Dock får jag minuspoäng för materialmixen, jag glömde totalt att titta på lappen innan jag slog till (det var på rea så hade väl antagligen den där rea-blicken jag berättade om i tisdags...)
 
Material: 52% bomull, 45% polyester, 3% elastan - ajajaj, inte ok!
 
3. Tröjan (Burberry): en vinröd historia som matchar väskan bra (syns dock inte på bilderna tyvärr!). Varm och god i merinoull. Bra material. 
 
Material: 100% merinoull - perfekt!
 
4. Väskan (Mulberry): visst, den är kanske inte 100% klassisk. Men det är den första väskan som jag köpt som är lite "utanför" ramarna och jag är så nöjd. Den skriker Amina - sådär som kanske en rosa kappa skriker ditt namn? Då är det ok tycker jag. Dessutom ger ju en lite annorlunda väska att hela outfiten lyfts. Viktigt här är dock att vara ärlig mot dig själv dock - det är lätt att hitta på "ursäkter" för att få köpa både det ena och det andra. Även jag får se upp med det såklart! Här känner jag dock att jag gjort helt rätt när jag investerade i den här fantastiska oxblodshistorien med guldiga lejon och hjärtan.
 
Material: 100% skinn - perfekt!
 
5. Skor (Nike): det här är min bästa sneakersmodell. Jag är inte mycket för klumpiga sneakers, utan dras mer mot såna jag upplever lite mer nätta. Att satsa på helvita är kanske att göra det svårt för sig - de kommer bli smutsiga om man inte är otroligt noggrann. Men vita sneakers är ändå alltid något speciellt, och ja, just det, klassiskt. Men det blir aldrig det där "tråkigt klassiska" utan klassisk kappa + klassiska sneakers = magi. Så tycker jag!
 
Material: Säkert plast och lite tyg? Ingen aning faktiskt... Dåligt!
 
6. Handskar (Mulberry): den här säsongen är ju handskarna mycket i fokus och de får gärna ha en färg (typ röd, som ju är den stora färgen just nu!). Dock valde jag för något/några år sedan att satsa på en klassisk handske i svart men med quiltad ovansida, för att få en liten annan känsla än en "vanlig svart handske". Gillar också det lilla mullbärsträdet i guld som ger dem det lilla extra som gör att det känns superlyxigt att sätta på sig dem när kylan kommer.
 
Material: 100% skinn med foder i 100% kashmir
 
På tal om Black Friday och tisdagens inlägg... Här är byxor, tröja, kappa och väska alla fyndade på rea/outlet. Mina tips på hur man lyckas med reashoppingen hittas här, bra inför imorgon!
 
- - - - 
Bloggutmaningen: 

Dag 24 - Vad jag vill jobba med när jag blir vuxen

Hehe, ojdå, kanske är lite gammal för de här frågorna? Läkare skulle ju vara kul... Tur att man tycker det när man nu har gjort klart utbildningen. Men jag vill gärna komplettera med något annat förutom kliniken (vill gärna ha på mig lite fina kläder ibland ju!).

 
// So this is an outfit from Budapest and this time I chose to write more carefully about it in terms of sustainability (as you know I'm a fan of!). 
 
1. Coat (Burberry): 80% wool, 20% cashmere. Two great materials in a mixture. Good! Also nice to go for a classic colour on the coat which you know will last forever, in this case, camel.
2. Pants (Tiger of Sweden): Love these pants, when I bought them I took a pair in navy blue as well. Especially think they work wonders with sneakers. However, minus for the material which is a mixture of cotton, polyester and elastan... 
3. Sweater (Burberry): 100% merino wool in a nice hue which matches the bag (unfortunately the pics don't do it justice).
4. Bag (Mulberry): 100% leather. Ok, maybe not your most classical bag, but it had my name on it - and that's ok. If you know you'll love it for years to come (or better yet: forever) then it's ok to not always go for the classic pieces.
5. Shoes (Nike): don't know what material this is!? Plastic I guess. And some kind of fabric... Bad Amina! However, it's the perfect basic sneakers - all white (classic!) and with a lighter look. I'm not too fond of chunky sneakers.
6. Gloves (Mulberry): 100% leather with a 100% cashmere lining. Lovely! I knew they were a good buy when they became mine a couple of years ago. Classic in black but with the quilted detailing and the little golden mulberry tree they have that little extra something. Love them!

Kommentarer

Postat av: Martina

Publicerad 2016-11-24 21:52:50

Vilken fin outfit!! Kappan var supersnygg!

Svar: Tack fina :) Jag är himla nöjd med den. När jag drog bort prislappen som fortfarande var kvar sedan jag köpte den i somras så insåg jag att det var en REJÄL rabatt jag hade fått också. Så då blir det liksom liiite extra bra. Hoppas du kan hitta något fint imorgon på Black Friday ;) Puss och kram!
Amina Paracha

Postat av: Sandra

Publicerad 2016-11-25 14:09:03

Jag hoppas också på att det inte blir kallare här, min dunjacka är kvar i Sverige! Supersnygg outfit <3

Svar: Min med! Men hemma blir det mysigt att få gosa in sig i den :) tack fina!
Amina Paracha

Postat av: Sarah

Publicerad 2016-11-27 18:52:25

fina kläder och väska

Svar: Tack Sarah :) glad advent!
Amina Paracha

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Biography

Amina is a doctor who doesn’t want to spend all of her life in scrubs. Living in Milano for one autumn sparked her inner love of fashion – in an updated version. Starting as a lifestyle blogger, she changed focus to sustainable fashion, something she wants to make fun, easy and luxurious for everyone, everywhere, anytime. Remember, modern women don't choose between sustainability and luxury, we take them both.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela