Sustainable Luxury by Amina

#12 Instaweek: Time Goes by So Fast!

Publicerad 2016-10-31 10:00:00 i Timelapse,

Oooops! Veckan gick så fort förbi när man varit ledig, lite smått dagvild, haft besök och bytt till vintertid. Missade totalt att lägga upp veckosummeringen igår, så den får komma nu!
 
Vill ni följa mig på Instagram? @aminaparacha
 

 
Förra veckan var alltså veckan som...
 
1. ...jag återupptäckte mina berlockarmband. Det går lite i vågor med vilka smycken jag använder - guld eller silver, armband eller halsband... I perioder har jag haft samma halsband eller armband i veckor eller t.o.m. månader i sträck. Har ni något "signatursmycke" som alltid är med er?
 
2. ...jag tog de utan tvekan snyggaste outfitbilderna hittills i bloggens historia. Kanske inte berodde så mycket på outfiten i sig utan mer omgivningen. Duomo. 
 
3. ...det regnade i Milano. Syns på bilden va? Nähä. Nä, just det, för i min drömvärld så var jag och Martin och semestrade i Puglia.
 
4. ...det kliade i fingrarna. Har nog besökt alla Guccibutiker som finns här i närheten, hahaha... Sen är det ju lite kul att alla ger sitt visitkort till en... Liksom, visitkort? Finns det ens i Sverige fortfarande?
 
5. ...jag skrev om Londonresan. Jag började ju skriva om mitt reseår och berätta om Portugal här för ett tag sedan, och nu var det London som var på tur. Första delen handlade om shopping - ex. den röda klänningen jag har på bilden!
 
6. ...vi hade en ledig fredagsmorgon tillsammans. Åh vad mycket det gör att få en extradag av "helg". Att vakna tillsammans och gå en promenad, även om man sedan sätter sig och gör lite plugg/jobb. 
 
7. ...del 2/2 av Londonresan kom upp med tre tips på vad man kan hitta på förutom det uppenbara (shopping).
8. ...jag använde mitt hårband som jag köpt på Guccis barnavdelning. Alltid bra tips om man, som mig, är kort (och har litet huvud) - då kan man göra riktiga modefynd!
 
9. ...vi åt en nyttig lunch!? När hände det här senast? Det är svårt med lunch i Italien faktiskt. Det "går" inte att ta med matlådor och det är mycket pasta och pizza jämt. Det är klart att det går att äta nyttigt om man vill och anstränger sig lite, men vi hade ju redan innan resan hit bestämt att vi skulle köra på det italienska fullt ut. Vi är ju inte här så länge.
 
10. ...det slutade klia i fingrarna (för en stund, hehehehe). Efter mycket funderingar så landade det i en vardagsväska just nu. Användbart. En Chanel och en väska med silverdetaljer står fortfarande på önskelistan.
 
11. ...det tillkom en ny bebis i familjen. Välkommen Louis Vuitton Estrela! Fler bilder här.
 
12. ...vi åt en mer typisk lunch. Men den var god! Längst ner i varuhuset la Rinascente gick det att sitta ner en stund och ta sig en liten bit mat. 
 
13. ...vi såg på fotboll på San Siro. Det är tydligen en välkänd arena. Jag kan inte mycket om fotboll men tycker ändå att det är tillräckligt intressant för att haka på Martin och hans föräldrar när de vill gå. AC Milan vann som tur var! Mot Pescara (om det säger er någonting). Men då har man sett Serie A-fotboll då. Check på den!
 
 
//
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-10-31 11:04:46

Edit: Normer och lagar finns för att det absolut finns rätt och fel ofta, således har inte alla rätt att göra, tycka och vara precis som de vill.

Svar: Men åh, är du den där människan som vet allt och vad som är rätt och fel? Jag skulle så gärna vilja träffa dig så du kunde lära mig allt om livets stora frågor. Åh du store Anonym - vem är du? Du verkar vara en sådan fantastiskt klok och vis människa.
Amina Paracha

Postat av: Martin

Publicerad 2016-10-31 11:51:57

Edit till Anonym: Men en snabb inblick i moralfilosofin så kan vi finna att det sedan antiken fram till idag har pågått en ständig debatt om vad som kan anses vara rätt eller fel och hur vi kan som människor kan förhålla oss till vår omvärld. Självklart så berör det här på en nivå som sträcker sig ovanför de konventioner som samhällen har byggt upp under århundradena.
Man får ju inte glömma att normer och lagar baseras på en moralfilosofisk grund som exempelvis dygdetik, pliktetik eller kontraktualismen. När vi väl kan se att desssa samhällets pelar faktiskt är uppbyggda på ett av många olika sätt att se på vad som är rätt och fel, så bör vi (enligt min och många filosofers mening) alltid ta ett steg tillbaka och iaktta våra värdering och handlingar. Att inte ständigt ifrågasätta sina egna värderingar och handlingars moraliska värde riskerar att leda oss mot undergång.


Svar: Så sant som det är sagt.
Amina Paracha

Postat av: Amanda

Publicerad 2016-10-31 14:46:13

Vilket snyggt feed!

Svar: Tack så mycket du är så välkommen att hänga med när det händer på instagram! Stor måndagskram
Amina Paracha

Postat av: Amanda

Publicerad 2016-10-31 15:37:52

Så fina bilder! :)

Svar: Tack! Vad kul att höra!
Amina Paracha

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-10-31 20:48:24

Edit till Martin: Inget jag skrev motsäger vad du skriver så vad är din poäng? Givetvis skall man alltid vara kritisk, men faktum kvarstår att det väldigt ofta ändå finns rätt och fel.

Postat av: Martin

Publicerad 2016-10-31 21:54:01

Edit till anonym: du tycker inte det? Du skriver ju att lagar och regler finns eftersom att det tydligt finns rätt och fel. Jag säger att lagar och normer finns trots att det inte finns något rätt eller fel. Det finns lagar som jag kanske inte anser är moraliskt rätt, men ändå väljer jag att följa dessa. Innebär det då att jag agerar moraliskt fel. Om du dödar någon i självförsvar så begår du en, enligt mig, omoralisk handling i själva dräpandet, samtidigt så har du laglig rätt till självförsvar även med dödlig utgång. Vilket kan anses som rätt i detta fall? Här ställs ju din moral mot din lag. Om vi säger att vi inte alltid ska göra våra bedömningar ut efter lagen, vilken moral/norm ska vi då gå efter? Du kan ju inte på allvar säga att samma normer och moral är lika för alla människor inom alla samhällsgrupper. Är anledningen till att just du inte tycker att alla har samma rätt att göra, tycka eller vara precis som de vill för att du själv tycker att du vet bättre än dessa människor eller för att du anser dem som ett offer för samhället. Om du instämmer med det sistnämnda så borde ju du om någon förstå vad jag menar med olika syn på vad som är rätt eller fel. Om dessa är offer för samhället så innebär detta att din syn på vad som är rätt och fel är en annan än samhällets i stort och därmed håller du ju med den teori som Amina skriver. Om du anser dig vara bättre vetande än andra människor så skulle jag gärna vilja veta vad du baserar detta på? Klass? Kön? Ras? Religion? Hoppas du förstår vad jag menar denna gången!!

Postat av: Martin

Publicerad 2016-10-31 21:54:03

Edit till anonym: du tycker inte det? Du skriver ju att lagar och regler finns eftersom att det tydligt finns rätt och fel. Jag säger att lagar och normer finns trots att det inte finns något rätt eller fel. Det finns lagar som jag kanske inte anser är moraliskt rätt, men ändå väljer jag att följa dessa. Innebär det då att jag agerar moraliskt fel. Om du dödar någon i självförsvar så begår du en, enligt mig, omoralisk handling i själva dräpandet, samtidigt så har du laglig rätt till självförsvar även med dödlig utgång. Vilket kan anses som rätt i detta fall? Här ställs ju din moral mot din lag. Om vi säger att vi inte alltid ska göra våra bedömningar ut efter lagen, vilken moral/norm ska vi då gå efter? Du kan ju inte på allvar säga att samma normer och moral är lika för alla människor inom alla samhällsgrupper. Är anledningen till att just du inte tycker att alla har samma rätt att göra, tycka eller vara precis som de vill för att du själv tycker att du vet bättre än dessa människor eller för att du anser dem som ett offer för samhället. Om du instämmer med det sistnämnda så borde ju du om någon förstå vad jag menar med olika syn på vad som är rätt eller fel. Om dessa är offer för samhället så innebär detta att din syn på vad som är rätt och fel är en annan än samhällets i stort och därmed håller du ju med den teori som Amina skriver. Om du anser dig vara bättre vetande än andra människor så skulle jag gärna vilja veta vad du baserar detta på? Klass? Kön? Ras? Religion? Hoppas du förstår vad jag menar denna gången!!

Postat av: Christine's Stories

Publicerad 2016-11-01 11:21:27

Ja men visst finns visitkort! Det är många som har det :)

Svar: Haha jo jag har faktiskt sett det i Sverige... Det känns som att i vissa branscher så håller de sig kvar... Det är lite trevligt. Men också lite onödigt kanske? Vem sparar ett visitkort? Allt finns ju i mobilen?
Amina Paracha

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Biography

Amina is a doctor who doesn’t want to spend all of her life in scrubs. Living in Milano for one autumn sparked her inner love of fashion – in an updated version. Starting as a lifestyle blogger, she changed focus to sustainable fashion, something she wants to make fun, easy and luxurious for everyone, everywhere, anytime. Remember, modern women don't choose between sustainability and luxury, we take them both.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela