Sustainable Luxury by Amina

Intervju Egottilia: "många tänker dagens mode istället för hållbart mode"

Publicerad 2017-02-05 11:00:00 i Sustainability,

Det gick inte att öppna lådorna längre. Så mycket kläder hade jag när jag var 20 år.

Visst hade jag mycket som var flera år gammalt men det kom också in en strid ström av nytt. Jag hade fått nys om appen Foursquare och att man kunde checka in på platser för att få erbjudanden därifrån. Jag började checka in på H&M… Var man den som checkade in mest på en viss H&M-butik blev man ”borgmästare” över butiken och fick presentkort på 100 kr varje månad. 

Som mest var jag borgmästare över 13 H&M-butiker. Jag hade några månader då jag fick brutalt mycket pengar i presentkort. Konsumtionsmonstret åt upp mig. Levde för kicken. Det var innan jag insåg att jag inte blev ett dugg lyckligare av mina småinköp. Med tiden blev jag sedan mer intresserad av kvalitet och mer målstyrd. Började så ett hållbarhetsfrö.

Idag är jag 25 år, inte gammal på något sätt, men ändå inte 20 längre.
Jag ville veta hur dagens 20-åring tänker kring hållbart mode…
 
 

Hej Ottilia (bloggare på Nouw under namnet Egottilia)!

 

Hur tänker du (inom området hållbarhet) när du shoppar kläder?

”…jag lägger hellre pengar på ett fint restaurangbesök än att köpa en tröja som förstörs inom en månad.”

Jag tänker på hållbarhet 70% av tiden när jag handlar kläder. Nu när jag snart är 20 år och försöker spara pengar till resor så har hållbarhet blivit viktigare för mig. När jag var yngre så brydde jag mig knappt om hållbarhet (vare sig gällande mode eller tyg) så om jag gillade en tröja lite grann så köpte jag den direkt utan att tänka mig för.

Nu idag är jag så glad över att jag har fått en mognare bild över mina klädköp. Varje gång jag provar något jag gillar så tänker jag ALLTID en extra gång "kommer detta vara lika snyggt om tre månader?" , "är detta ett klädesplagg som kommer hålla i kvalitén?" osv. Dock är jag en stor lover för internetshopping och där får man gissa sig fram om kvalitén håller eller inte.

 

Vad gör du med kläder du inte längre vill/kan ha?

”…jag kollar runt med kompisar om de är något de vill ha – jag gillar att ge bort”

Ungefär en gång per halvår (eller en gång per år om jag är lat) så brukar jag rensa HELA min garderob. Eftersom jag tränar mycket så förändras min kropp väldigt snabbt. När jag står i mitt rum så lägger jag kläderna i tre högar: släng, ge bort och sälj.

Jag blir så otroligt arg när folk bara slänger allt utan att fråga sina nära och kära om de vill ha något eller skänka till folk som behöver. Jag slänger bara kläder som verkligen är trasiga och skitiga (som ingen kommer vilja ha/kunna använda).

Sedan om jag t.ex. har ett par dyra helt nya jeans eller andra splitternya kläder som jag inte kan ha så säljer jag dem. Det är alltid härligt att tjäna lite extra pengar.

 

Hur uppfattar du hållbart mode och vad sägs om det i din umgängeskrets?

”…det känns som de flesta av mina vänner som är intresserade av kläder mest tänker på dagens mode istället för hållbart mode”

Jag tycker att mode och trender är något som är hur roligt som helst att följa, men inget som jag kanske skulle bära bara för att det är mode. Många av mina vänner tänker inte heller på vad som är kvalité utan mer på vad som är inne. 

Jag är en person som köper saker för att JAG tycker är snyggt och hållbart och INTE för att någon annan säger att det är dagens mode (Heja Ottilia! Precis som jag skrev igår "köp det du älskar"). Det känns som det är väldigt få modegrejer som är hållbart nuförtiden då dagens mode ändras var och varannan månad.

De få saker som kommer hålla i längden för mig är exempelvis: svarta kostymbyxor, röda läppar och spets-bh:ar. Det är enkla, snygga saker som kommer hålla längre än chockers, höga boots och randiga jeans. Dock ska jag erkänna att jag har några chockers och ett par höga boots hemma men jag bryr mig inte om det inte är hållbart mode utan jag köpte det för att JAG tycker det är snyggt.

 

Tack Ottilia för att du ville dela några av dina tankar kring hållbart mode.
Vill du hänga mer med Ottilia hittar ni här hennes blogg och instagram

...och TACK TILL ER! Launchveckan är slut och give away'n är utdelad och skickas snart till vinnaren. Från och med nu kommer jag att posta ett fullspäckat inlägg varje vecka - och det är varje onsdag det händer! Vill du få uppdateringar om inlägg och mycket annat spännande (och alltid ha en säkrad plats i framtida give aways!): skriv upp dig på mitt nyhetsbrev. Då får du också din digitala fusklapp om material, din bästa vän i shoppingdjungeln.

 

Kom ihåg!
Moderna kvinnor väljer inte mellan hållbarhet och lyx, vi tar båda 

Kärlek,
Amina

- - -

I couldn't open the drawers anymore. That was how much clothes I had when I was 20 years old.

Sure, I had lots of stuff that were several years old but there was also a never ending stream of new stuff coming. I had heard about the app Foursquare and that you could check in to places to get offers. I started checking in to H&M stores. If you were the one to check in the most you became the "mayor" of the store and got a gift card valued at 100SEK (10€) each month.

After a while I was mayor of 13 H&M stores. There were a few months where I got a whole lot of gift cards. The monster of consumtion ate me alive. I lived for the thrill. That was before I realized that I wasn't getting happier of this. With time I became interested in quality and more focused on specific targets. I planted a seed of sustainability. 

Today I'm 25 years old, not old by any means, but still not 20 anymore. I wanted to know what the 20 year old women of today think about sustainable fashion.

Hi Ottilia (blogger at Nouw under the name Egottilia)!

What are your thoughts (within the subject sustainability) when you shop?

"...I'd rather put my money on a nice restaurant visit than buying a sweater that will be ruined in a month"

I think about sustainability 70% of the time when I shop. Now that I'm almost 20 years old and I'm trying to save up for travel, sustainability has become more important to me. When I was younger I didn't care about sustainability (not in fashion, not in fabric) so if I liked a sweater I bought it directly without thinking.

Today I'm so happy that I've got a more mature picture of my buys. Every time I try on something I like I always think about it one more time "will this be as nice in three months?", "is this a garment that will sustain its quality?" and so on. However, I'm a sucker for shopping online and then you have to guess about the quality.

What do you do with the clothes you don't want to keep/can't keep anymore?

"...I check with friends if they want something - I like to give"

Once every half a year (or once every year) I clean out ALL of my closet. Since I work out much my body tend to change very quickly. When standing in my room I put the clothes in three different piles: throw away, give away, sell.

I'm so angry with people just throwing away stuff without asking their loved ones if they want anything or donate to people in need. I only throw away clothes that are torn and dirty and (that no one would want to/can use).

And if I have a pair of expensive new jeans or other brand new clothes that I can't use, I sell them. It's always nice to earn some extra money. 

How do you percieve sustainable fashion and what is said about it in your surrounding?

"...it feels like most of my friends who are interested in clothes mostly think about today's fashion instead of sustainable fashion"

I think that fashion and trends are so fun, but it's not like I would wear anything just because it's fashion. Many of my friends don't think about quality but more about what's trending right now.

I'm a person who buys stuff because I think it's nice (and sustainable) and NOT because anyone else says that it's fashion. It feels like there are very few things in fashion that is sustainable nowadays just because the fashion is moving so fast - changing every other month.

There are some things that will last forever for me, e.g.: black suit trousers, red lips and lace lingerie. They are simple, nice things that will be more longterm than chokers, high boots and striped jeans. But I have to admit I do have a few chokers and one pair of high boots at home but I don't care that it's not sustainable because I bought it because I think it's good looking.

Thank you Ottilia for sharing your thoughts about sustainable fashion! If you want to get to know Ottilia more, you'll here find her blog and instagram.

...and THANK YOU! The launch week is over and the give away is now sent to the lucky winner. From now on I will post one grand post per week - it's going to be on Wednesdays! If you want to recieve updates about new posts and lots of other exciting stuff (and always have a spot in future give aways!): sign up to my newsletter. Then you'll also get access to the download of the digital cheat sheet I've created for you about materials, your BFF int he shopping djungle. 

 

Remember!
Modern women don't choose between sustainability and luxury, we take them both

Love,
Amina

 

Kommentarer

Postat av: Heléna

Publicerad 2017-02-06 22:16:20

Intressant intervju! Viktigt att tänka efter innan man köper oavsett om det är kläder, skor, hemtextilier eller annat. Med miljötänk så räcker luft, vatten och annat så mycket längre. Mer secondhand, skänk bort istället för att kasta och köp inte saker som är rent skräp från början utan tänk långsiktigt så kommer mycket att bli till det bättre. Hoppas du har fått en bra start med nya blogginriktningen fina Amina :D Kram <3

Svar: Jag tyckte det kunde vara kul att se hur de som är lite yngre än mig själv tänker. Inte för att Ottilia är representativ för en hel generation 20-åringar men ändå får man lite fingervisning av hennes svar. Det behövs att vi är fler som tänker på hållbart mode :) Det tycker jag att jag har fått, tack Heléna! :) Kram!
Biography

Postat av: Christine's Stories - Cape Town Edition

Publicerad 2017-02-08 07:31:17

Vad fin din sida blivit! Bra tänk dessutom. Jag försöker också tänka långsiktigt och numera köper jag mest sådant jag vet att jag kommer ha länge. Med vissa undantag såklart :) Det som är bra med att bo här är att jag nu får en chans att använda alla sommarplagg som bara fått se ljuset utanför garderoben ett par gånger i somras. 8 månaders sommar är inte helt fel, hehe.

Lycka till med sajten! <3

Svar: Tack hjärtat :) Bra att du försöker - bara det är mer än många. Jag tycker det är så viktigt att uppmärksamma också "vanliga" människor som inte gör allting rätt och som man "ska" men som ändå försöker. Det är så mycket viktigare att vi blir många som försöker än att några få satsar på att bli nästa Mandelmann (om du har sett det? Fantastiskt mysigt med självhushåll men svårt för gemeneman såklart). Vi hörs!
Biography

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Biography

Amina is a doctor who doesn’t want to spend all of her life in scrubs. Living in Milano for one autumn sparked her inner love of fashion – in an updated version. Starting as a lifestyle blogger, she changed focus to sustainable fashion, something she wants to make fun, easy and luxurious for everyone, everywhere, anytime. Remember, modern women don't choose between sustainability and luxury, we take them both.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela