Sustainable Luxury by Amina

#5 Veckans utmaning i hållbart mode

Publicerad 2017-07-10 18:25:00 i Sustainability,

Om förra veckans utmaning kostade lite sura pengar kan du i den här veckans utmaning tjäna lite härliga extraslantar (och samtidigt lägga dig lite plus på samvetskontot!). Hur låter det tycker du? Bra? Bra!

 

# Gör dig av med ett plagg i garderoben

 
 

Du vet de där plaggen i garderoben som bara hänger där och samlar dåligt samvete. Eller vänta lite… Hänger kanske var fel. Jag menar de där plaggen som hamnar längst ner och längst in i den där byrålådan. Fast egentligen… Jag menar nog också faktiskt de de där plaggen som hänger. Du vet de där som är fina och som man inte ”får” göra sig av med, men som man, av annan outgrundlig anledning, ändå inte använder. Dem måste du göra något åt.

Hårda fakta. Du har två val:

  1. Börja använd dem – NU!
  2. Låt dem gå vidare (sälj, ge bort eller återvinn!)

 

Jag vet. Det kan kännas fullkomligt överväldigande att vända ut och in på hela garderoben på en gång. Som ett oöverstigligt berg. Men då har jag ett himla bra tips som jag själv använde mig av: ta en kategori i taget.

Jag började med klänningar, sedan körde jag efter materiallappen: allt med polyester, polyamid, nylon eller akryl hamnade i en (dålig) hög och allt med silke, ull, lyocell, linne, viskos eller bomull hamnade i en annan (bra) hög. Det kändes skönt med en enkel uppdelning. Allt som är i bra material fick självklart stanna och sedan valde jag ut speciella klänningar från den ”dåliga” högen som jag verkligen älskar.

På det här sättet borde du kunna hitta åtminstone ett plagg i garderoben som kanske inte riktigt har en plats där utan snarare skulle trivas bättre hos någon annan.

 

Hos mig fick tio klänningar flytta ut där nu de här nio är kvar för DIG att lägga vantarna på. Och vet du vad det bästa är? Du behöver inte titta så noga på materiallappen för nu handlar du second hand. Det näst bästa är att alla kostar under hundralappen! Du kan köpa alla klänningar på Sustainable Luxury’s Facebooksida.

 

Kom ihåg!
Moderna kvinnor väljer inte mellan hållbarhet och lyx, vi tar båda 

Kärlek,
Amina

 

- - -

If last week's challenge was giving you a bit of a hole in your wallet, this week's challenge might just get you some money. It's all about cleaning out your closet. However, that could easily feel overwhelming. So my tip is to take one category at a time. I started with dresses. Then I put them in two piles: good material and bad material. That way it was easier for me to decide on which dresses to keep and which to let go off. I will try to sell them now, hoping that someone else will continue to love them. Otherwise I'll just donate them.

Remember!
Modern women don't choose between sustainability and luxury, we take them both

Love,
Amina

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Biography

Amina is a doctor who doesn’t want to spend all of her life in scrubs. Living in Milano for one autumn sparked her inner love of fashion – in an updated version. Starting as a lifestyle blogger, she changed focus to sustainable fashion, something she wants to make fun, easy and luxurious for everyone, everywhere, anytime. Remember, modern women don't choose between sustainability and luxury, we take them both.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela