Sustainable Luxury by Amina

Sommarrea: 5 bästa knepen för hållbara fynd

Publicerad 2017-06-14 08:17:00 i Sustainability,

 

Vissa butiker är redan igång och snart hakar jättarna på; sommarrean är här! Är du en riktig reaälskare som ofta lyckas sniffa fram guldkornen, eller är du en sån som alltid hamnar vid ställningen märkt "Ordinarie pris"? Oavsett kommer här de 5 bästa knepen för hållbara fynd!

 
...och du! Kika in på fredag för nånting ännu bättre än hållbara fynd på rea...
 

1. Kolla igenom din garderob

Du som läser Sustainable Luxurys nyhetsbrev vet att jag tycker det här är regel numero UNO. Och jag står fast vid det, det är faktiskt A och O att ha koll på vad du har i garderoben och vad du behöver/vill ha innan du ger dig ut. 

 

2. Håll fast i klassikerna

I REA-vimlet är det inte bara lätt att tappa bort sig rent fysiskt utan också mentalt. Plötsligt har du kommit hem med något som du redan någon vecka senare tycker är fullkomligt gräsligt (men inte orkar lämna tillbaka...). Känns det igen? Undvik att slösa pengar på sånt och leta målmedvetet efter klassiker (som de här 25 perfekta köpen)! Utnyttja dina klassiker på kreativa sätt - #susluxchallenge

 Sale gems now on Net-a-Porter
1. Sweater from Dion Lee (100% cashmere) - 50% off // 2. Top from Diane von Furstenberg (100% silk) - 30% off
3. Shirt from J.Crew (100% cotton) - 40% off // 4. Top from J.Crew (100% cotton) - 40% off 
 

3. Satsa på dyrgriparna 

Det man förknippar med REA är ju kanske först och främst att saker och ting är billigare (nähä?). För att utnyttja detta (fantastiska!) fenomen maximalt ska du självklart satsa på dyrgriparna. Köp den där saken/det där plagget du velat ha men inte haft råd med eller inte unnat dig till fullpris.

1. Dress from Ganni (100% silk) - 50% off // 2. Skirt from Gucci (100% leather, lining 100% silk) - 50% off
3. Jumpsuit from Rosie Assoulin (cotton and linen blend) - 30% off // 4. Dress from Lemaire (cotton and silk blend) - 50% off

 

4. Ha is i magen

”Alla de bästa sakerna försvinner ju först, måste skynda att slå till nu!” – eller? Kanske tillhör du också, precis som jag, skaran av otålmodiga människor som ofta resonerar som ovan. Dock har jag genom åren lärt mig att i de allra, allra flesta fall så lönar det sig att ha lite is i magen. Det är ju oftast då som man lyckas bäst med punkt 3 – ex. min beiga YSL-väska som jag fyndade på 70%.

 

5. Köp något du inte skulle köpa annars

Kanske tycker du att det här går emot punkt nr 2? Men det jag menar mest med den här sista punkten är att unna sig, inte att frångå sin stil eller smak. Jag menar att man måste leva lite också. Jag menar att det ibland bara är sådär busigt härligt att köpa något som är lite ”onödigt”. Jag minns när jag köpte en nyckelring från Mulberry efter att jag skrivit en tenta. Det är ju verkligen ingenting man prioriterar att lägga pengar på men den där rosa jordgubben i läder har gett mig en liten minidos glädje varje dag jag tagit upp min nyckelknippa sedan dess.

 

 Sneakers - a true classic. However, maybe you can go for that special pair when on sale?

1. Nike - 50% off // 2. Adidas - 50% off // 3. Reebok - 50% off // Reebok - 50% off // Adidas - 50% off

 

Vilket är ditt bästa REA-kap hittills och vad satsar du på i år?

 

Kom ihåg!
Moderna kvinnor väljer inte mellan hållbarhet och lyx, vi tar båda

Kärlek,
Amina

 

 - - -

 

Summer sale: 5 best tips for sustainable gems

Some have already started and soon the giants will follow. Are you the one who always makes the great catch at the sales - or are you the one always ending up att the "New Collection, No Sale" section? Doesn't really matter who you are, here's the 5 best tips for sustainable gems at the summer sale!

Go through your closet

Rule numero UNO. It’s soooo important to know what you already have hanging in your closet and what you need/want before you head out.

 

Stay classic

It’s easy to get lost in the sale, not just physically but mentally. Suddenly you’re home with something that you a week later think is hideous (but you don’t have the time to return it). Avoid spending your money on stuff like that and go after the classics (like these 25 perfect buys!)

 

Go for the expensive stuff

A sale is related to stuff being cheaper (duh?). To maximize this lovely phenomenon you should (ofc!) go for the expensive stuff. Buy that thing/garment that you always wanted but couldn’t afford full price.  

 

Take a chill pill

”All the good stuff will disappear, I have to hurry to buy them!” – true? Maybe you’re just like me, thinking that the statement above is true. However, through the years I’ve learnt that it in most cases it pays off to just take a chill pill. When you do that you increase the chance of success in the third bullet point – e.g. my beige YSL-bag that I bought on 70% off.

 

Buy something you wouldn’t normally do

Maybe you think this is working against the classics? I don’t. What I mean with this is that you should treat yourself – without walking away from your personal style. Live a little! Sometimes it’s just mischevously fun to buy something that’s not really essential. I remember buying a key chain from Mulberry when I’d finished an exam. Surely that’s something you prioritize spending your money on, but that key chain with a big pink leather strawberry has given me hundreds of mini moments of joy ever since.

 

What is you best sales buy yet and what do you aim for this year?

 

Remember!
Modern women don’t choose between sustainability and luxury, we take them both!

Love,
Amina

Kommentarer

Postat av: Jenny

Publicerad 2017-06-16 07:35:14

Hej träffade dig på powerbabe eventet i Göteborg:) Tack för dina uppmuntrande ord:)
Jättefin blogg, ska jag absolut börja läsa. Har inga sociala medier men [email protected] är min mejl. Bor i Stockholms trakten.

Svar: Hej fina! Jag minns dig väl! :) Tänkte på dig idag när jag var och hämtade ut en gratis Häagen-Dazs hihi. Josefin skulle nämligen varit där (du kanske såg det på insta?). Tyckte jag såg dig helt plötsligt men det var inte du (tror jag!?). Vi hörs på mailen!
Biography

Postat av: Heléna

Publicerad 2017-06-18 20:05:24

Alltid bra med tips! Jag fyndar i klädkammaren varenda säsong och hittar kläder jag har glömt bort - bra att börja där innan man intalar sig att man behöver en massa nya kläder bara för att det blir varmare eller kallare :D Hoppas allt är bra med dig Amina! Lilla kissen är ju bara hur söt som helst!!! Kramar <3

Svar: Haha är det sant? :) Bra att jag har det som nummer 1 då! Hoppas du hittar något roligt den här gången med då ;) innan du ger dig ut i rea-vimlet!
Det är bra med mig men som ny mammis till lilla gosekatten är det också mycket oro! Vill ju att hon ska må prima hela tiden, och det är svårt! Men bra övning innan man skaffar barn hoppas jag. KRAM <3
Biography

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Biography

Amina is a doctor who doesn’t want to spend all of her life in scrubs. Living in Milano for one autumn sparked her inner love of fashion – in an updated version. Starting as a lifestyle blogger, she changed focus to sustainable fashion, something she wants to make fun, easy and luxurious for everyone, everywhere, anytime. Remember, modern women don't choose between sustainability and luxury, we take them both.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela