Sustainable Luxury by Amina

Hur du bär pyjamastrenden (utan att skämmas!)

Publicerad 2017-03-22 08:05:00 i Outfits,

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Pyjamastrenden har hållt i sig länge nu, men det är ok med mig, ni ser ju hur glad jag är när jag får glida runt i nattlinnet hela dagen (och kvällen!) ↑
 
Shirt: H&M, Nighting gown: Gift from my husband from China, "Skirt" (actually a shirt!): Acne Studios
Stockings: Wolford, Shoes: Gucci
 
- - - 
 

Jag skulle gå ut i morgonrock i Milano. På Fashion Week.

 
Det var den 21 september 2016, Milan Fashion Week skulle ha sin första dag och jag skulle ta steget ut på Milanos gator med trasiga jeans, svart t-shirt, loafers och en sidenmorgonrock. Pyjamastrenden var ett faktum och jag hade bestämt mig för att bära den utan att skämmas.
 
Dagen till ära hade jag också valt att sätta upp halva håret i en Lilla My-tofs mitt på huvudet, måla läpparna knallröda och göra hemmagjorda örhängen av mammas guldarmband och de glittrigaste örhängena jag kunde hitta.
 
...man kan säga att jag var ganska nervös och skakig när jag klev ut i trapphuset. Jag minns att jag hoppades att ingen granne skulle se mig (men hur hade jag tänkt då egentligen, när jag sedan skulle gå ut mitt på blanka dagen i ett pulserande Milano?)
 
My first day at Milan Fashion Week SS17
 
När jag kommit ner på gatuplan gjorde jag det. Jag bestämde mig för att det inte var tid för att fega. Istället höll jag huvudet högt och gick med självsäkra steg ut på gatan vid Porta Romana, området vi bodde i. Jag åkte sedan till Guccis visning och pratade några ord med Nina Garcia, kom förbi första raden av vakter, och träffade Paola Modugno, en stor italiensk modebloggerska, som jag hängde med resten av dagen.
 
...och vet ni? Jag fick se fyra visningar på Milan Fashion Week.
 

Hur kunde jag komma in på visningar på Milan Fashion Week utan inbjudan?

 
Jag sträckte på mig, jag pratade, skrattade och gick med huvudet högt. Man kan kalla det tur, men jag tror det var mer än det. Jag tror att när man bestämmer sig för att klara av någonting, när man planerat för framgång, så kommer möjligheter presentera sig. Och då ska man tacka ja.
 

...så det bästa tipset för det här med att bära nattlinne eller pyjamas mitt på blanka dagen utan att skämmas?

 
Ja, det handlar faktiskt bara om hur du känner dig! Är du full av självförtroende och känner dig supersnygg? Isåfall kommer du utstråla det, och då kommer ingen tänka på att det du har på dig är det vanliga människor sover i - men hey, vi är inte vanliga eller hur? Ganska hållbart också att ha flera användingsområden för samma plagg, inte sant?
 
Andra smarta tips är förstås att, som vanligt, tänka i motsatsförhållanden: vad skulle du INTE ha på dig i sängen? Skinnjacka, jeans, sneakers... Alla bra för att bryta av det ofta så silkiga pyjamasmaterialet. 
 
Kom ihåg!
Moderna kvinnor väljer inte mellan hållbarhet och lyx, vi tar båda
 
Kärlek,
Amina
 
 
Två gånger i månaden kommer Sustainable Luxury's nyhetsbrev ut. Du får modenyheter, smarta tips och ligger alltid steget före i give away's. Dessutom får du min gratis fusklapp om material. Perfekt att ha i mobilen när du är ute på shoppingrundor och inte minns om det var acryl eller alpacka som var det bra materialet...
 
- - - 

I was about to head out in my morning gown in Milan. At Fashion Week.

It was the 21st of September 2016, Milan Fashion Week was having its first day and I was about to take the step out on the streets of Milan with trashed jeans, a black t-shirt, loafers and a silk morning gown. The pyjama trend was a fact and I had decided to wear it without shame.

To honour the day I had also chosen to put half of my hair up in a bun on the top of my head, paint my lips in a eye-catching red hue and make some homemade jewellery of my mum's gold bracelets and the most glittery earrings I could find.

...you could say that I was a tad nervous and shaky when I stepped out in the stairwell. I remember hoping that the neighbours wouldn't see me (what up with that, I was just about to head out in bright daylight in a jam-packed Milan)

When I got down to street level I did it. I decided that this wasn't the time to chicken out. Instead I held my head high and walked the street with steps of conficence. I took the metro to Gucci's show, talked a few words with Nina Garcia, got past the first lines of guards, met Paola Modugno, a big italian fashion blogger, who I spent the rest of the day with.

 ...and you know what? I saw four shows at Milan Fashion Week.

How did I get in to shows at Milan Fashion Week without invitation?

I straightened up, I talked, laughed and walked with my head high. You could call it luck, but I believe it was more to it than that. I think that when you decide to do something, when you've planned for success, opportunities will present themselves. And then it's your job to say yes.

...so my best tip for wearing a nightgown, morning gown or a pyjama in the middle of the day without any shame?

Well, it's all about how you feel! Do you feel full of confidence and like a million dollars? Then that's what you'll be percieved as, and no one, I mean NO ONE, will think about the fact that you're wearing what normal people sleep in - and hey, we're not normal right? Also, pretty sustainable having multiple areas of use for one garment right?

Other smart tips from me to you is, as always, to follow the old physics law that opposite attracts: what would you NOT wear in bed? Leather jacket, jeans, sneakers... All good to give some edge to the silk pyjama. 

Remember!
Modern women don't choose between sustainability and luxury, we take them both

Love,
Amina 

P.S. Here's my first day on MFW

 

 

Kommentarer

Postat av: linda

Publicerad 2017-03-24 09:20:23

Så himla snygg!

Svar: Tack gose ☺️
Biography

Postat av: Matilda Berlin

Publicerad 2017-03-31 07:38:38

WOW vilka snygga outfits!! I LOVE!

Svar: Tack snälla Matilda - vad glad jag blir. Du är inte på The Influencer Convention? Skulle ju så gärna träffa dig :)
Biography

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Biography

Amina is a doctor who doesn’t want to spend all of her life in scrubs. Living in Milano for one autumn sparked her inner love of fashion – in an updated version. Starting as a lifestyle blogger, she changed focus to sustainable fashion, something she wants to make fun, easy and luxurious for everyone, everywhere, anytime. Remember, modern women don't choose between sustainability and luxury, we take them both.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela