Sustainable Luxury by Amina

Nystart! Aminas Hållbara Mode / Amina's Sustainable Fashion

Publicerad 2016-12-01 10:00:00 i Sustainability,

När jag startade upp bloggen i augusti var jag full av inspiration och idéer. Jag hade pratat med en av mina närmaste vänner Lovisa (som fortfarande lever så vitt jag vet även om bloggen ekar tom just nu) om hennes blogg och att det vore så kul att starta en själv. Hon tyckte såklart att jag skulle göra det och såg min flytt till Italien som det perfekta startskottet. Det var det också!
 
Men...
 
Innan jag började blogga läste jag förstås på och insåg snabbt att man behövde en nisch. Jag pratade med många om vad denna nisch skulle vara för nånting - min fantastiska vän Elin tyckte t.ex. att den kunde handla om mat (mmm, maaat), och att jag kunde koppla ihop allting med mat och gastronomi. Jag funderade. Trots att jag älskar mat kände jag mig inte som en framgångsrik matbloggerska. Dessutom så ville jag så otroligt mycket i början (syntes tydligt i den första headern). Det här gjorde att jag, som så många andra, började livsstilsblogga.
 
 
 
Nu har fyra månader gått och jag känner mig ömsom full av inspiration och idéer och ömsom totalt slutkörd. Man känner sig lätt otillräcklig när man skriver om så mycket olika saker och det blir svårt att hålla fokus. Förutom det är det också svårt för er som läsare att veta vad ni ska förvänta er av mig. Så åter igen har jag varit tillbaka på ruta ett, funderat och diskuterat om vad jag egentligen vill (stackars Martin!).
 
Nu har jag kommit på det!
 
Jag är ju läkare till vardags och tycker det är fantastiskt roligt. Men i en blogg som jag driver på fritiden vill jag utveckla andra sidor av mig själv - jag får faktiskt nog av jobbet på jobbet (tro det eller ej). Så när jag skulle försöka lista ut min perfekta framtida nisch frågade jag mig själv: vad gör mig engagerad? Vad brinner jag för? Vad tycker jag är roligt?
 
Engagerar mig gör: 1. s.k. "hälsokost" (tillskott och andra mirakelpiller), homeopati och annat medicinskt humbug, 2. invandringspolitik, 3. miljöfrågor och 4. mode. Jag brinner för desamma. De två förstnämnda ämnena är dock såna som jag får högt blodtryck av bara jag ens tänker på dem, p.g.a. att jag blir så frustrerad (typ såhär). De två sistnämnda däremot... De är roliga, intressanta och också helt perfekta att slå ihop. Så vad blev det? Ni har väl redan förstått det nu (iom rubriken ovan, den nya headern, några av mina senaste inlägg och, såklart, den här texten)...
 
Jag hälsar er alla välkomna till:
AMINAS HÅLLBARA MODEBLOGG!
 
Hädanefter kommer alltså alla inlägg ha kopplingar till mode och miljö. Ibland kanske det bara är små tankar och idéer, och ibland mer övergripande inlägg.
 
Följ mig på Bloglovin'!
 
 
 
Vad är nytt?
 
1. Nya kategorier: Jag har samlat alla mina gamla inlägg under "Timelapse" och istället skapat nya kategorier, som kanske uppdateras och ändras lite nu till en början under tiden jag försöker hitta rätt i min nya nisch.
- Magic Tricks: här samlas alla smarta tips jag har
- Outfits: bilder på mig i kläder
- Style: inspiration med stil
- Sustainability: hållbarhetstänket

De går ju lite in i varandra så ibland publiceras mina inlägg i flera kategorier.

2. Inläggsfrekvens: Jag kommer nu fram till jul att ha en mål om ett inlägg per dag för att komma in i allt, men till det nya året tror jag att jag kommer behöva fokusera om (i och med heltidsjobb med jourer och allt). Planen är att då servera er tre högkvalitativa inlägg per vecka - måndag, onsdag och fredag + ev. extrainlägg om tid, inspiration och intresse finns!

Frågetecken som kommer upp på vägen får vi lösa tillsammans. Ni får jättegärna skriva en liten rad om vad ni tycker om det här, om det är nånting ni önskar att jag skriver om, tar reda på eller bara lite peppande ord. Jag uppskattar verkligen också om ni klickar på Gilla-knappen/Hjärtat (om ni gillar det såklart!). TACK!
 
 
Jag hoppas såklart att ni fortfarande vill stanna kvar och att ni kan hitta inspiration här på bloggen. Jag själv känner mig, som de flesta andra dagar, glad och nyfiken på livet och på vad det här har att ge. Kanske lite extra mycket idag.
 
Välkomna!
 
 
 
 
// When I started this blog in August I was full of inspiration and ideas. I had talked with my friend Lovisa who also is (was!?) a blogger and she gave me that extra push I needed to start this blog. It was the perfect time; I was moving to Italy and starting a blog!
 
But...
 
Before I started I (of course) did some homework on blogging. I realized I needed a niche. I talked to many people about what this might be in my case but didn't feel like anything fit me just right. I wanted to write about everything! I wanted it all! So, this resulted in the fact that I started a lifestyle blog (just like everybody does).
 
Now four months have passed and I feel inspired and full of ideas but I also feel completely worned out. When you're writing about anything and everythng it's easy to get that I'm-not-enough feeling and it's difficult to keep focus. Besides that, it's also difficult for you as readers to know what to expect of me. So yet again I've been back on square one, giving some serious thought about what I really want (poor Martin!).
 
Now I've figured it out!
 
I'm a doctor in my everyday work and I think it's lovely. But in a blog that I have on my spare time I want to develop other sides of myself. So when trying to figure out my new nisch I asked myself; what makes me engaged? What is it that I have a passion for? What is fun?
 
I feel engaged in: 1. "healthy foods" (all those pills and magic tricks....), 2. ... 3. environmental questions 4. fashion. I have a passion for all of this. However, the first to subjects give me high blood pressure, because I get so frustrated (like this...)... But the others... They are fun, interesting and also a perfect fit for each other. So what was my final answer? Well, you've already figured it out I guess (by the headline, the new header, some of my previous posts and of course, this one...)
 
I'm happy to welcome you all to
AMINA'S SUSTAINABLE FASHION BLOG
 
After this, all future posts will have a connection to fashion and environment. Sometimes in the smallest details, sometimes in a bigger picture.
 
Follow me on Bloglovin'!
 
What's new?
 
1. New categories: I've gathered all my old posts under "Timelapse" and instead made up som new categories. They will surely change a bit now in the beginning while I'm finding my way in to this niche.
- Magic Tricks: all my smartest tips and tricks
- Outfits: pics of me wearing clothes
- Style: inspiration
- Sustainability: the way of thinking in terms of slow fashion
 
2. Frequens: Now until Christmas I will try to post one post per day, but in 2017 I think I will have to slow down (since I'll be having a fulltime job with on-call duty). So my plan right now for the new year is to serve you three high quality posts every week (Monday, Wednesday and Friday) and sometimes extras if I have time, inspiration and if you're interested!
 
Problems along the way is for solving together. Now please give me some thought about the new niche, what do you think? Is there something you want to read about, something you want me to gather some info on? Or maybe you just want to leave some encouraging words?
 
I hope that you still want to hang out with me and that you can find inspiration here on the blog. I feel, just like most days, happy and curious of life and what is to come. Maybe just a little bit extra today.
 
Welcome!
 
 

Kommentarer

Postat av: Lovisa

Publicerad 2016-12-01 10:48:17

Visst lever jag fortfarande, haha! Och så kul med nya inriktningen, det var den jag misstänkte ;) Tror att det kommer att bli hur bra som helst!

Svar: <3 saknar dig sötis! Vi får bestämma datum att ses PRONTO. 21-22-23 december... VI får göra en tråd på feeeejsbok. Love you!
Amina Paracha

Postat av: ISA

Publicerad 2016-12-01 14:58:31

HEJA DIG!! det här var ju så roligt! Tror verkligen att nischa in sig är en bra grej, både för att känna att man verkligen brinner för det men också för att få engagerade läsare (och hallå, det är väl det alla vill innerst inne? hehe). Såg nu att min *peppiga* kommentar om din hater inte verkade kommit fram? eller så tyckte du den var så dålig att du tog bort den? haha. <3

Svar: Ja precis :) Självklart är det ju det man vill! Det är ju ingen vits med att ha en blogg om man inte har några läsare - då kan man skriva dagbok istället :) ...Hmmm, nej den har jag aldrig sett? Fasiken vad synd då, men jag tänker mig hur peppig (hahaha: min dator vill autocorrecta till deppig hahaha!) och bra den hade varit!
Amina Paracha

Postat av: Amanda

Publicerad 2016-12-01 17:18:28

Men åh vad roligt! Tycker det låter som en riktigt bra och rolig idé!! Ser fram emot massa inlägg nu :) Sv: Nej än så länge har jag som tur är inte fått några såna kommentarer, tycker det är synd att andra ska göra att man känner att man inte vill dela med sig av vad man köpt osv i sin blogg, eller att man hela tiden måste förklara och ursäkta sig över vad man köpt.. Hoppas på att jag inte får några såna kommentarer! Kommer försöka ignorera dom så gott det går om dom börjar trilla in..

Svar: Tack för pepp!!! <3 ..och vad skönt för dig att du fått slippa det - men om det kommer så får vi bara hjälpas åt att ruska av oss skiten tillsammans. Stor kram!
Amina Paracha

Postat av: M I L I N A

Publicerad 2016-12-01 17:39:47

Vad skoj!! :)

Svar: Tack det tycker jag med! Hoppas vi ses i framtiden! :)
Amina Paracha

Postat av: Sandra

Publicerad 2016-12-01 17:45:38

Åh va spännande med ny inriktning! Ett ämne som verkligen ligger mig varmt om hjärtat dessutom (som du ju redan vet). SÅ himla kul! Jag är redo

Svar: Åh vad glad jag blir att du gillar det. Vet ju att du är gillar ämnet men ändå så kul och skönt att höra dina värmande ord - antar att du stannar helt enkelt så vi kan fortsätta lära känna varandra <3
Amina Paracha

Postat av: Elin

Publicerad 2016-12-01 18:10:54

Åh vad roligt!! <3

Svar: Tycker jag med! Är så himla peppad! 😍👌🏼 kram!!!
Amina Paracha

Postat av: Gabriella

Publicerad 2016-12-01 20:07:26

Åh så roligt och spännande!!

Svar: 💋 kul att ha dig med på resan!
Amina Paracha

Postat av: Heléna

Publicerad 2016-12-01 21:08:34

Lycka till med din nya blogginriktning :D Man vet aldrig hur det känns förrän man har testat och känns det inte rätt så korrigerar man och känns det rätt så är det ju bara att utveckla :D Kram <3

Svar: Nä så är det men jag har en känsla i lilltån att det här kommer bli så bra! Woho! :) jag älskar nya projekt och utmaningar!
Amina Paracha

Postat av: Emilie

Publicerad 2016-12-01 22:25:35

Vad spännande med den nya inriktningen! Ska bli kul att få följa din resa :)

Svar: Yey! Härligt med fler peppade folk! Blir så glad när ni reagerar och kommenterar <3 puss och kram!
Amina Paracha

Postat av: Lucy

Publicerad 2016-12-01 22:36:35

Tycker det låter som en bra och rolig ide:D

Svar: Tack hoppas på det! :) jag tycker ju att det är ett himla bra och roligt ämne iaf!
Amina Paracha

Postat av: blondina

Publicerad 2016-12-01 22:57:21

Har en tävling :P kika in vet ja :P

http://nouw.com/blondina/jultavling-i-samarbete-med-aldrigensamco-27987358

Svar: Absolut det ska jag göra! :)
Amina Paracha

Postat av: Linda

Publicerad 2016-12-02 05:55:09

Gud så härligt :-)

Svar: :) <3 pepp!
Amina Paracha

Postat av: ajlimullersandvik.blogg.se

Publicerad 2016-12-02 06:02:37

MEN GUUUD vad spännande. Jag känner samma om min blogg, att den inte har någon nisch och är så spretig. Men jag vill inte sluta med matinläggen och jag vill inte börja matblogga, så jag fallerar alltid varje söndag >.< Vad ska jag ha tro...

Svar: Jullllan!!! :D visst är det!? Jag är så nöjd med att jag landat i det här. Det tog bara typ ett halvår att komma på. Jaja. Nu ser vi framåt! Vi ska väl hitta en nisch åt dig med... Får fundera på den. Men vad gillar du? Mat? Och sen då? :)
Amina Paracha

Postat av: Emma

Publicerad 2016-12-02 07:36:17

🌸 Bolmgrens Julkalender 2016 🌸
Nu är lucka 2 öppnad! Kika in och kolla vad som döljer sig i luckan ❤️

Svar: Fint! Tack för tips
Amina Paracha

Postat av: N

Publicerad 2016-12-02 12:13:06

Vad roligt!! Grym du är :D

Svar: :) tack fina! Försöker att tänka lite smart :)
Amina Paracha

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Biography

Amina is a doctor who doesn’t want to spend all of her life in scrubs. Living in Milano for one autumn sparked her inner love of fashion – in an updated version. Starting as a lifestyle blogger, she changed focus to sustainable fashion, something she wants to make fun, easy and luxurious for everyone, everywhere, anytime. Remember, modern women don't choose between sustainability and luxury, we take them both.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela