Sustainable Luxury by Amina

Ugly Christmas Sweater Day

Publicerad 2016-12-05 14:45:00 i Sustainability,

Det finns då verkligen dagar för allting! Idag fick jag mail från H&M att man inte ska missa att fira Ugly Chistmas Sweater Day - och varför inte? Det är ju kul att fira saker. Dessutom är ju jultröjan en tröja som är inne minst en månad varje år, vilket gör att den ju faktiskt är helt rätt rent om man ska tänka cirkulärt (som vi ju gjorde igår!). I år är den stickade tröjan också extra trendig. I alla fall om man ska lita på mina två stilfavoriter Ebba och Emilia som säger "ja tack" till att bära den stickade tröjan till alla vinterns festligheter.
 
Det finns några riktigt snygga där ute; från budget till lyx. Jag tänkte tipsa om sex olika som jag ändå tycker är ok i termer av hållbarhet!
 
 
 
 
 1. H&M (199 kr): En grå stickad tröja i 100% akryl. Alltså ett plastmaterial förvisso, men med fördelen att den är i alla fall är lätt att återvinna i och med att det inte är någon materialmix. 
 
2. Gina Tricot (299 kr): 100% akryl.
 
3. Saint Laurent (ca 6000 kr): 100% cashmere (P.S. I dagens lucka på Schuterman är det 5% på allt)
 
4. Diane von Furstenberg (ca 1450 kr): 100% merinoull
 
5. Boutique Moschino (ca 3000 kr): 100% ull
 
6. Chloé (ca 5600 kr): 100% ull
 
Jag letade länge efter någon mellanvariant i pris... men ärligt talat var det svårt! H&M, liksom MQ, liksom även finare märken hade skrämmande mycket materialmixar. Har ju tidigare nämnt här i bloggen att smärtgränsen går vid tre material. Alltså, helst ett eller två. Men i många fall var det faktiskt fyra! Bjuder på några skräckexempel:
 
 
Alla tre tröjor ovan är märkeströjor från The Outnet:

1. Autumn Cashmere (ca 2100 kr): 30% cashmere, 30% viscose, 20% polyamide, 20% wool
2. J. Crew (ca 2000 kr): 42% wool, 32% acrylic, 23% alpaca, 2% other fibers (!?!?!?), 1% elastan
3. Joie (ca 1300 kr): 61% wool, 26% nylon, 9% alpaca, 4% spandex
 
Så bara för att det är tröjor från märken så är de absolut inte alltid bättre. Usch, ryser lite av att se de här "innehållsförteckningarna"...
 
För allt i världen, glöm inte att det kan det vara mer ok att välja en tröja som kostar 199 kr på H&M och är gjord av 100% akryl än att välja en 2000 kr tröja från J. Crew med "other fibres"...
 
//
I've picked out some Christmas sweaters for you (don't know if I really think that they're so ugly though!)... It's a jungle out there to find ones with good quality and materials. One might think that the brands have those qualities but it's not that easy... Just have a look at the materials in the last three sweaters - nightmare!
 
So don't forget: it could be more sustainable picking a 199 kr (approx. 20€) sweater from H&M in 100% acrylic, than a 2000 kr (approx. 200€) sweater from J.Crew with "other fibres"...

Kommentarer

Postat av: Sarah - chic W

Publicerad 2016-12-05 16:10:29

Jag har jobbat i klädbutik i över ett år nu, men har ändå inte lärt mig så mycket om materialen i kläderna. Vad är skillnaden om det är 1-2 olika material eller om det är 4? Hade ingen aning om detta faktiskt, och jag vill gärna tänka mer hållbart :)

Svar: Hej sötis! Kul att du är intresserad! Jo, när man använt färdigt kläderna och då återvinner dem för att kunna återanvända materialet så är det otroligt svårt att separera de olika materialen från varandra. Så det blir helt enkelt jättesvårt att återvinna. Då känns det som "slöseri" med ett bra material (som ex. kashmir) när det är uppblandat med massa dåligt material (som ex. plastmaterial som akryl, polyester, polyamid...). Hoppas det svarade på din fråga :) jag kommer skriva fler inlägg på ämnet och om materiallära osv så bara att hänga kvar om du är intresserad och vill få tips på hur man kan tänka hållbart. Stor kram <3
Amina Paracha

Postat av: Sandra

Publicerad 2016-12-05 17:41:21

Haha jag undrar vad de menar med "other fibers"? Här i England är Ugly Chistmas Sweater Day rätt stort, folk brukar köpa jultröjor på secondhand och sen lämna in dom på secondhand igen efter jul! Supersmart tycker jag!

Svar: Haha är det sant!? Hade aldrig hört om det innan men tycker det är så gulligt med alla fula jultröjor som liksom blivit någon slags tradition ovh nånting härligt istället för bara fult. Men låter ju hur smart som helst med second hand-cirkeln där! Perfekt för de "fula" plaggen man kanske bara använder en gång hihihi.
Amina Paracha

Postat av: Heléna

Publicerad 2016-12-05 23:31:17

Jag tycker att den stickade från Gina Tricot är snyggast av dem du har tagit med :D Jag hittade dock en ännu snyggare för bara 99 kr och den är också i 100 % akryl :D Finns här: https://www.homeshop.se/Troja-midvinter-500281.aspx Jag är ju romantiker och tycker det är fint med tomten på jultröjan :D Kramar fina du <3

Svar: Ja den var riktigt fin i mönstret tycker jag med. Den till en glittrig paljettkjol eller ett par skinnbyxor. Perfekt för att bryta av olika material ;) åhå det var bra spanat! Blir det en sån till dig? :)
Amina Paracha

Postat av: Christine's Stories - Cape Town Edition

Publicerad 2016-12-09 12:00:50

Jag köper i princip aldrig stickade tröjor i konstfiber, utan det är till 99% av fallen ull eller bomull. Men alltså, 6000 spänn för en jäkla tröja?! Jag köper mest på COS. Där kostar en liknande tröja mellan 600-900 kronor. Jag tycker att det är helt sjukt att lägga så mycket pengar på något BARA för att det är ett exklusivt märka.

Svar: Bra Christine! Jag har väldigt svårt för att köpa plastmaterial nu på senare tid. Hittade ett par supersnygga culotter men de var i två olika plastmaterial så då bara kunde jag inte... Vet att det är sjukt mycket pengar för den där YSL. Jag tig med den bara för att den var fin och i bra kvalitet. Men det är jäkligt pricy för en tröja. COS är bra!!! :)
Amina Paracha

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Biography

Amina is a doctor who doesn’t want to spend all of her life in scrubs. Living in Milano for one autumn sparked her inner love of fashion – in an updated version. Starting as a lifestyle blogger, she changed focus to sustainable fashion, something she wants to make fun, easy and luxurious for everyone, everywhere, anytime. Remember, modern women don't choose between sustainability and luxury, we take them both.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela