Sustainable Luxury by Amina

Cirkulärt mode

Publicerad 2016-12-04 17:44:52 i Sustainability,

Ibland undrar man ju om vår tid är linjär eller cirkulär. Så djupa frågor ska vi inte ta oss an i den här bloggen. Men det väckte i alla fall min tanke på att modet nog ändå är nånting som kommer, försvinner och återuppstår igen. Väldigt bra när man tänker inom termer av hållbart mode - plötsligt blir mammas garderob en guldgruva. Eller så får man plötsligt användning för sina egna gamla godingar som man "antagligen aldrig kommer använda igen" men inte kunde slänga (förlåt - sälja eller återvinna!) av någon anledning. Cirkulärt mode är ett uttryck som jag inte har hört förut tror jag, men det finns säkert. Men om det inte fanns sedan tidigare så kan vi ju låtsas att det var jag som kom på det precis just nu.
 
 
This was another time this fall where I've weared this dress... Actually, yesterday I also paired it with my silver socks and those heels. It's ok to use a look more than once!
 
 
Igår på mammas födelsedagsfest valde jag att ha på mig den klänningen jag har i headern. Ja, det är ju den som är 100% silke - inte jag. Jag är mycket hårdare. Klänningen kan ses som cirkulär på flera olika sätt:
 
Plisserad kjol
Har ju tidigare i historien varit riktigt stort - framförallt på 50-talet va? (Rätta mig gärna om jag har fel!). Nu det senaste har det ju fullkomligt exploderat av plisserade plagg i butikerna, och kjolen är väl det allra hetaste, gärna i lite längre längd... 
 
100% silke
Det här är ju klänningen jag har i headerbilden och det är ju då 100% silke. Alltså ett riktigt bra material sett till framställning. Dessutom är det ju lätt att återvinna. Väldigt cirkulärt!
 
Använd förut
Ja, må så vara att det är en väldigt liten del i det cirkulära, men nog är det viktigt att man använder sina kläder man köpt. Tänk om jag tänkte att; "nu kan jag inte visa upp den här mer i bloggen för alla har ju redan sett den - speciellt eftersom den är i headern". Det hade ju inte varit bra. Så även att använda sina kläder ordentligt, och alltså satsa på att köpa sånt som man verkligen, verkligen vill ha och tycker om, kan gå in under min nymyntade term cirkulärt mode. 
 
 
// Circular fashion
Fashion could be drawn as a circle - it always comes back. Suddenly, your mum's wardrobe is a gold mine, and the things you said you'd "never wear again" is the hottest thing. Yesterday I wore the dress I'm wearing in the header. The one in 100% silk (yeah, it's the dress I mean, not me. I'm much tougher!). The dress can be seen as "circular" in many ways:
 
Pleats
Have been a real hit in history, first and foremost in the 50's (correct me if I'm wrong!). Now the stores are packed with pleats and the best thing is maybe the longer skirt.
 
100% silk
This dress is 100% silk - which means both natural manufacturing and easy recycling. Very circular!
 
Used before
Well, my friends. Even though it may seem as the smallest thing, it's actually important. If you only buy stuff you really want and love to wear, then the clothes are suddenly much more worth. Just think about how it wuld be if I was thinking "oh, now I can't wear this dress and show it on the blog anymore, because they all have already seen it before". That wouldn't be so good, right?

Kommentarer

Postat av: Sandra

Publicerad 2016-12-04 18:11:32

Åh precis så är det ju, trender kommer och går. Jag tror att plisserat var trendigt tidigare än 50talet, men det kanske var trendigt under femtiotalet också! Supersnygg outfit på dig :D

Svar: Säkert! Haha! Jag borde gå någon kurs i modehistoria :p ... Tack finis! Kul att du gillar den nya nischen :)
Amina Paracha

Postat av: Erica Svensson

Publicerad 2016-12-04 19:31:48

Veckans blogg är nu avslutad & vinnarna är uppe. Kika in och se om just du vann, & om inte så kommer det en ny chans snart igen. Kram :)

Postat av: Johanna Utterberg

Publicerad 2016-12-04 20:47:45

Jättefin outfit ju, och det är precis som du säger, att plagg/trender kommer tillbaka! :)

Svar: Ja, inget som är okänt direkt men bra att tänka på när man har lite inspirationstorka - kolla in mammas garderob ;) hehe!
Amina Paracha

Postat av: Therese

Publicerad 2016-12-05 07:15:04

Fin du är 😊

Svar: Ja Göteborg är jätte mysigt 🌸 tack så mycket! ❤️

Svar: :) tack!
Amina Paracha

Postat av: Frida

Publicerad 2016-12-05 11:37:19

Snyggt! :) Ja jag längtra också hem till Sverige nu :) Ska du hem över jul?

Svar: Tack! Ja vi åker hem 20/12! Så det är snart :) du? <3
Amina Paracha

Postat av: Annika

Publicerad 2016-12-05 14:43:47

Riktigt tänkvärt inlägg. Ja, modet är cirkulärt. Jag tror att man brukar säga att allt kommer tillbaka inom 25-30 år. Jättesnygg klänning du har på dig. Ha en fin dag.Kram Annika

Svar: Ja precis! Men lite konstigt är det att chokern och utsmyckade jeans redan är tillbaka. Det är ju sånt som var på modet när jag var kanske... 10 år nånting? Dvs. bara 15 år sen! Men det är roligt när saker kommer tillbaka :) tack så mycket fina! Kram
Amina Paracha

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-03-02 18:13:08

Cirkulärt mode är ett begrepp som myntades av Anna Brismar, ägare och hållbarhetskonsult på Green Strategy våren 2014. Se även circularfashion.com och www.greenstrategy.se. /Anna

Svar: Ja men just det. Tyckte väl det kändes igen. Har ju varit inne där förut och kikat. Är ett fan! ♥️
Biography

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Biography

Amina is a doctor who doesn’t want to spend all of her life in scrubs. Living in Milano for one autumn sparked her inner love of fashion – in an updated version. Starting as a lifestyle blogger, she changed focus to sustainable fashion, something she wants to make fun, easy and luxurious for everyone, everywhere, anytime. Remember, modern women don't choose between sustainability and luxury, we take them both.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela