Sustainable Luxury by Amina

Jag är inte vegetarian, men...

Publicerad 2016-11-26 13:02:00 i Timelapse,

...jag tycker det är så viktigt att vi tar hand om jorden vi bor på. Hur ska vi i framtiden annars kunna leva här? Jag vill vara med och tänka långsiktigt. Vi har under några år försökt att ha en vegetarisk dag i veckan - lite meatless Monday. Men det finns ju så mycket god vegetarisk mat att äta så till nästa år har vi bestämt att försöka dubbla det. Två vegetariska dagar i veckan.
 
Jag kommer nog aldrig bli 100% vegetarian, men jag tror inte det behövs heller. Om alla kunde ta ett litet steg i rätt riktning så blir det ju ett stort steg tillsammans. Problemet är ju att det inte är vedertaget känt att köttindustrin är ett stort klimathot. När jag pratade med en arbetskollega från Sydamerika om det här förra veckan så hade han ingen aning om att köttindustrin påverkar miljön. Det här är alltså en otroligt smart och kompetent läkare vi talar om - det är inget fel på hans IQ. Det är fel på samhället som inte upplyser om hur det står till. 15% av växthusgaser kommer från köttindustrin. Den största delen består av djurens pruttar och rapar, tillverkningen av foder och skövling av skog för plats att ha boskapen.
 
 
Jag blir så glad i hjärtat när jag ser storföretag som uppmärksammar det här, såsom Coops reklam "Kära köttbit".
 
Jag har hittat supermånga goda recept i min kusins blogg. Det är inte svårt och det är inte tråkig mat. Ge det lite tid och prova, gör en snabb googling. "Ingen kan inte göra allt, men alla kan göra något." Vad kan du göra?
 
// I'm not a vegetarian but...
I think it's so important to take care of the earth. Did you know that 15% av all global warming gases are caused by the meat industry? That's not a number you just joke away. You don't have to be a vegetarian but please, we can all do something to help. I'm so happy to see that big companies are now engaging in the question (better late than never) - Swedish commercial "Dear steak, ...". I know that no one can do it all but we all can do something. What can you do?

Kommentarer

Postat av: Jenny

Publicerad 2016-11-26 16:02:06

Återigen vad kul att du gillar recepten i min blogg. Jag är inte så stabil i mitt bloggande som du är, men försöker iaf lägga upp lite av varje, inkl. recept... Lite subtilt för att försöka få folk att äta mer vegetariskt :D
Jag är ju inte heller vegetarian, som du vet, men äter så gott som bara vegetariskt hemma :)

Svar: <3 De har varit supergoda allihop vi har testat! Men sötis det gör väl inget - du har ju dessutom skrivit väldigt länge! Tänk om jag orkar hålla i lika länge, det vore kul :) Ja, men precis, det vet jag ju :) Men tycker inte att det är helt nödvändigt att bli vegetarian heller. Heja oss! :) Kram!
Amina Paracha

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-11-26 22:49:44

Vill bara flinka in med min åsikt och påminna om att det finns fler aspekter än miljöfrågan i att inte äta djur. Men win för miljöns skull också, såklart!

Postat av: Jenny

Publicerad 2016-11-27 17:15:23

Jo, jag har ju bloggat länge, men har liksom tappat tråden. Du har ju så fin tråd, även om du bloggar varierat :)

Sv: Oki, ska bli :D
Nu har jag ju varit sjuk två gånger på en månad, vilket är ovanligt för mig, men sedan ska jag ta tag i styrketräningen igen, och även kosten i allmänhet för att förhoppningsvis gå ner lite i vikt, sedan är det ju snart dags att ladda för halvmaraton igen :P

Svar: Du är en sån inspiration! Ger aldrig upp och kämpar på :) Blir så glad av såna som du! :) Ta det försiktigt med kroppen bara så att den håller :)
Amina Paracha

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Biography

Amina is a doctor who doesn’t want to spend all of her life in scrubs. Living in Milano for one autumn sparked her inner love of fashion – in an updated version. Starting as a lifestyle blogger, she changed focus to sustainable fashion, something she wants to make fun, easy and luxurious for everyone, everywhere, anytime. Remember, modern women don't choose between sustainability and luxury, we take them both.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela