Sustainable Luxury by Amina

Köpstopp - en väg in till hållbart mode

Publicerad 2017-04-05 10:00:00 i Inspiration,

Förra veckan intervjuade jag Pernilla, en riktig förebild inom hållbart mode, om vad man kan göra för att enkelt bli mer hållbar. Ett av svaren hon gav var att ha ett mini-köpstopp. Någon som tagit fasta på det här tipset men som maxat det och gjort det till en riktig utmaning är Jessica som driver instagramkontot 365daysnoshopping_. Här berättar hon kort om sitt beslut om ett årslångt köpstopp som en väg in till hållbart mode och ger också sina fem bästa tips för att shoppa mindre. Har du fler bra tips?

 

Ett konstant dåligt samvete och lite för lite månadssparande – det var motivationen till att lova mig själv att inte shoppa på 365 dagar.

Det dåliga samvetet kom från den miljöpåverkan mitt konsumerande har men också från att jag kände att jag köpte nytt men sedan tröttnade snabbt och ville ha något nytt igen. Lyckan i att köpa något nytt är ju inte särskilt långvarig…

Jag såg över hela min garderob och kom fram till att jag faktiskt har allt jag behöver för alla årstider. Då bestämde jag mig. Jag skulle utmana mig själv att hitta olika kombinationer av det jag redan har i garderoben och på så sätt både spara pengar och på miljö. Genom mitt Instagramkonto 365daysnoshopping_ hoppas jag också kunna inspirera andra till mer kreativitet och mindre konsumtion.

Det är väldigt roligt att försöka vara kreativ med de plagg jag redan, mina gamla kläder går faktiskt att använda på massor av nya sätt som jag inte tänkt på förut.

 

5 tips för att shoppa mindre 

  1. Distrahera dig! Lägg fokus på dina andra intressen som att måla, pyssla, laga nya maträtter, lägg pussel, lär dig dansa eller vad som helst.
  2. Utmana dig själv! Ta fram de äldsta plaggen i garderoben och testa de i andra kombinationer än du vanligtvis gör. Hittar du nya kombinationer så känns plagget garanterat som nytt.
  3. Avregistrera dig från mailutskick från onlinebutiker! Då är det enklare att motstå frestelsen att gå in och shoppa när det exempelvis är 20% rabatt på hela sortimentet.
  4. Använd bloggar och tidningar till inspiration, inte konsumtion! Jag läser mycket tidningar och bloggar vilka ofta, direkt eller indirekt, uppmanar till konsumtion. Jag har inte slutat läsa dem men nu försöker jag istället använda dessa som inspiration till att hitta nya sätt att tänka kring det jag redan har istället för att hitta nya plagg att köpa.
  5. Anordna en bytarkväll med dina kompisar! Byt det du inte längre använder mot något en kompis tröttnat på i sin garderob. Det som är gammalt och tråkigt för hen blir något nytt och roligt för dig och tvärtom!
 

Jag är helt övertygad om att Jessica klarar av 365 dagar av köpstopp utan problem, för kreativiteten är det inget fel på! Har du fler tips att dela med dig av? Skriv en kommentar! För ännu mer inspiration kan du alltid följa Sustainable Luxury på Instagram.

…och för alla oss som inte har köpstopp: så viktigt att titta på materiallappen! Glöm inte att en helt gratis fusklapp om bra, ok och rent ut sagt skitdåliga material får du när du signar dig för Sustainable Luxurys nyhetsbrev. Perfekt att ha i mobilen på shoppingrundorna!

Kom ihåg!
Moderna kvinnor väljer inte mellan hållbarhet och lyx, vi tar båda

Kärlek,
Amina

 

 

- - -

Last week I interviewed Pernilla, a true hero in sustainable fashion, about what you can do to be more sustainable. One of the answers she gave was to have a mini stop where you don't buy anything. Someone who has taken this to another level is Jessica, the owner of the instagram account 365daysnoshopping_. Here she tells us briefly about her decision to have a year long stop as a way to sustainability. She also gives us her top 5 tips to shop less. What are your best tips?

 A bad concious and too small savings - that was my motivation to promise myself not to shop for 365 days.  

The bad concious came from the environmental damage my consumation of clothes have, but also from that I felt like I was getting tired of new stuff so easily and I just wanted to buy something new over and over again. The happiness from buying something isn't so long lived. 

I looked through my closet and realized that I actually have everything I need for allt he seasons. Then I made a decision. I would challenge myself to find different combinations of what I already have in my closet and thereby save both money and the environment. Through my Instagram account 365daysnoshopping_ I hope to also inspire others to more creativity and less consumtion. 

It's so much fun trying to be creative with what I already have, my old clothes can actually be used in so many different ways that I've never thoguht about before. 

5 tips to shop less 
  1. Distract yourself! Put your focus to your other interests like painting, DIY, cooking, puzzling, learning to dance or whatever.
  2. Challenge yourself! Take out the oldest pieces from your wardrobe and try them in other combinations than the usuals. If you find a new combo the garment will definetly feel like new again.
  3. Unsubscribe from email lists from online shops! Then it's easier to resist the temptation to shop when it's sale. 
  4. Use blogs and magazines for inspiration, not consumtion! I read a lot of blogs and magazines which often, directly or indirectly, drives consumtion. I haven't stopped reading them but now I instead try to use them as inspiration to find new ways to think about the stuff I already have, instead of finding new things to buy. 
  5. Arrange a change-your-clothes-evening with friends! Change what you don't use anymore for something a friend doesn't use. What old and boring for your friend is something new and fun for you and vice versa! 

 I'm sure that Jessica will do just fine - inspiration is not a problem for her! Do you have more tips to share? Leave them in the comments! For even more inspiration, check out the Sustainable Luxury Instagram account. And for all of us who don't have a stop right now: so important to look at the material tag! Don't forget that you get a free cheat sheet about which materials are good, ok and really shitty when you sign up to the Sustainable Luxury newsletter. A true hero to have in your cellphone when you're out shopping!

Remember!
Modern women don't choose between sustainability and luxury, we take them both

Love,
Amina

 

 

Kommentarer

Postat av: Sandra

Publicerad 2017-04-06 23:59:45

Så himla inspirerande och bra! Det känns som att grejen med att distrahera sig är SÅ viktig, jag älskar ju kläder och vill helst ha nytt hela tiden (även om jag endast handlar secondhand så kan det ju vara ett problem). Det finns verkligen andra saker att koncentrera sig på som borde ta större plats. Bra intervju!

Svar: Men hej! Kul att se dig här 🙌🏼 tack vad roligt att höra att du gillade den. Du får hitta en ny hobby som tar upp lite tid och tankeverksamhet ☺️ kram på dig
Biography

Postat av: Linda

Publicerad 2017-04-12 09:07:41

SÅ himla inspirerande <33

Svar: Tack finis!
Biography

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Biography

Amina is a doctor who doesn’t want to spend all of her life in scrubs. Living in Milano for one autumn sparked her inner love of fashion – in an updated version. Starting as a lifestyle blogger, she changed focus to sustainable fashion, something she wants to make fun, easy and luxurious for everyone, everywhere, anytime. Remember, modern women don't choose between sustainability and luxury, we take them both.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela